هوشمند سازی

نوشته شده در يكشنبه, 11 مهر 1400

 
سیستم های هوشمند سیستم هایی هستند که فناوری پیشرفته ای داشته و نسبت به جهان اطراف خود واکنشی توام با ادراک دارند.
در اواخر دهه ی ۱۹۵۰ میلادی مطالعاتی انجام شد که چگونگی روند ادراک کامپیوترها از محیط اطرافشان و نحوه تفسیر تصاویر و ترتیب ویدئوها را مشخص ساخت؛ از آن زمان به بعد، این فناوری قدرت روزافزونی یافت و به بخش جدایی ناپذیری از جامعه و صنعت تبدیل شد.
سیستم های هوشمند در حوزه های خود بر تعامل با کاربرانی از نوع بشر و تغییرات و پویایی محیط های اجتماعی و فیزیکی تمرکز دارند. ربات های امروزی دستگاه مستقلی هستند که می توانند محیط اطرافشان را درک کنند و اهداف خاصی را دنبال نمایند.
سیستم های هوشمند را می توان به گونه های مختلفی مانند برنامه های تشخیص چهره، تعیین هویت خرید اختصاصی آمازون ( Amazon ) و یا جاروبرقی خودکار رومبا مشاهده نمود.
 
در عصر حاضر، سیستم های هوشمند آماده می شوند تا نقش های بیشتری را به خود اختصاص دهند. ازجمله این نقش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
اتوماسیون صنعتی، خدمات رباتیک، خدمات پزشکی، بازرسی و نظارت بصری، نویسه خوانی، کاربردهای نظامی، خدمات آموزشی، دنیای سرگرمی، نقل و انتقالات هوشمند، تشخیص هویت با استفاده از فناوری بیومتریک و... .
 
سیستم های هوشمند چالش هایی را نیز درزمینهٔ مطالعه و تحقیق به همراه دارند.
بسیاری از این چالش ها مرتبط با محاسباتی است که در ارتباط با جهان فیزیکی و پویا روی می دهند. اشکال این موضوع آن است که در طول انجام محاسبات، جهان همچنان تغییر می کند؛ بنابراین محاسبات انجام شده منسوخ و دیگر به کار نمی آیند!
 
فواید هوشمند سازی چیست؟
 
به صورت کلی هوشمند سازی در هر بستری که اتفاق بیافتد فواید زیادی را برای آن به همراه دارد که عمومی ترین این فواید را می توان به صورت زیر برشمرد:
· صرفه جویی در زمان و وقت به دلیل حذف عوامل انسانی
· صرفه جویی در مصرف انرژی به دلیل کنترل و حذف عوامل مصارف ناخواسته
· کاهش دخالت نیروی انسانی و درنتیجه کاهش خطا
· افزایش طول عمر تجهیزات و دستگاه های مختلف
· امکان برنامه ریزی و به دنبال آن انجام امور بر اساس زمان های تعریف شده
· امکان برنامه ریزی برای موضوعات مختلف ازجمله تعمیر و نگهداری و یا حذف برخی از موارد
· امکان مدیریت از راه دور بسیاری از فرآیندها و کارها
· امکان بازبینی و کنترل خطا در هر زمان
· امکان ثبت رویدادها و استفاده از ذخایر اطلاعاتی
· امکان استفاده از سیستم های هشداردهنده و اطلاع رسان
· امکان بالا بردن بهره وری در نیروی انسانی با اعمال رفع محدودیت ها
· و …
 
دلایل استفاده از هوشمند سازی
با این توضیحات باید گفت دلیل هوشمند سازی بسیاری از امور تلاش برای بالا بردن کیفیت زندگی است و اهمیت بالا بودن کیفیت زندگی است که باعث شده تا سیاست گذاران اجتماعی، مدیران، مسئولان و تمامی عوامل دخیل در ایجاد کیفیت زندگی تلاش می کنند تا با استفاده از فناوری اطلاعات موضوعی به نام هوشمند سازی را در جامعه توسعه دهند و تمامی برنامه ها، سیاست ها و عملیات های اجرایی در جامعه را به همین منظور به سمت هوشمند سازی ببرند.
 
بهترین زمان برای هوشمند سازی چه زمانی است؟
با توجه به محصولات موجود در ایران بهترین زمان هوشمند سازی ساختمان چند روز قبل از شروع لوله گذاری برق است، چون لوله گذاری برق متناسب با طرح هوشمند سازی ساختمان انجام می شود، ولی با توجه به محصولات وایرلس TIS AIRاین موضوع دیگر یک مشکل به حساب نمی آید و شما در هرزمانی می توانید به بهترین حالت هوشمند سازی را اجرا کنید.
 
هوشمند سازی خانه ها در ایران
سازمان و شرکت های مختلفی در ایران سرویس هوشمند سازی خانه را ارائه می دهند. ازجمله خدمات این سرویس ها نورپردازی هوشمند، سیستم امنیت، تهویه مطبوع، آبیاری هوشمند، پرده برقی، سیستم ارتباط پیامکی سیستم صوتی هوشمند و کنترل ساختمان از طریق گوشی هوشمند و از راه دور است.
نصب و پیاده سازی هریک از این سیستم ها هزینه خاص خود را دارد
 
جمع بندی
سیستم مدیریت هوشمند ساختمان سعی دارد تا با بهره گیری از فناوری های کنترلی، مدیریت منابع یک ساختمان را بسته به نوع کاربری آن (مسکونی، اداری، تجاری و …) در دست بگیرد. هوشمند سازی سبب می شود تا تاثیر عواملی همچون خطای نیروی انسانی، نرخ وقایع و رخدادهای خارج از کنترل و سوانح کاهش پیداکرده و باعث افزایش قابلیت اطمینان از عملکرد صحیح تاسیسات و تجهیزات ساختمان و بهبود امنیت عمومی ساختمان شود
back to top