نوشته شده در شنبه, 17 مهر 1400
بخش هتل و گردشگری صنعتی بزرگ و پردردسر است. پیدا کردن راهحلی برای مدیریت صدها و هزاران اتاق مهمان در شرایطی که حفظ مدرنیته در هتل یکی از الزامات جلب رضایت مشتری در جهانیست که مدام در حال تغییر و پیشرفت است، امری خطیر و دشوار به نظر میرسد. بیایید بپذیریم که تجهیز اتاقها به صورت تک تک و جداگانه کاری آسان نیست، در حقیقت داشتنِ پروتکلی از اجزای به هم پیوسته برای مدیریت بخشهای مختلف هتل روشی منطقیتر و بهینهتر است. به علاوه تبدیل هتل سنتی به مرکزی مدرن و هوشمند به خودی خود نوعی تبلیغات به شمار رفته و نظر مشتریان بیشتری را به هتل شما جلب میکند.
با تشکر از سیستم مدیریت اتاق مهمان TIS (GRMS)، روشنایی و دیگر قطعات و دستگاهها توسط یک شبکه هوشمند با یکدیگر ارتباط داده شده و با ارسال و دریافت داده، به مدریت هتل کمک میکنند. ارتباط اجزا به خصوص برای کنترل سیستم تهویه ضروری است.
اما چرا تکنولوژی هوشمند اتاق حائز اهمیت است؟
رفاه و تجربه بهتر اقامت در هتل برای مهمانان اولین چیزی است که به ذهن میرسد. افراد ترجیح میدهند دستی در کنترل اتاق داشته باشند؛ اگر مهمانان بتوانند هر چه میخواهند را دریافت کنند، در هتل همچون خانه خود احساس راحتی دارند. امکان کنترل دما و روشنایی با تبلت یا هر وسیله هوشمند دیگری به مهمانان حس مسئول بودن میدهد. ضمنا پیدا کردن همه دکمهها و پریزها و کلیدهای یک اتاق جدید برای بعضی افراد دشوار است، بنابراین پنلی مشترک برای کنترل تمامی موارد که تنها با لمس چند دکمه شروع به کار کند بسیار کارگشا است.
بهرهوری انرژی یکی دیگر از فواید تکنولوژی هوشمند است. ماکلین هتل و اماکن گردشگری مجموعهای از روشهای مدیریتی مقرون به صرفه و پایدار را ترجیح میدهند. به طور مثال راهکارهای هوشمندی که به ترموستات داخلی مجهز هستند دمای اتاق را به صورت اتوماتیک و متناسب با دمای خارجی تنظیم نموده و کولر را در صورت خالی بودن اتاق خاموش میکنند. همچنین زمانی که فرد اتاق را ترک میکند سنسورها به کمک ردیاب حرکتی، این اطلاعات را به شبکه روشنایی ارسال کرده و موجب میشوند چراغها به صورت خودکار خاموش شوند. بدین صورت هدررفت انرژی کاهش یافته و تجارت هتلی آثار مخرب کمتری بر محیط زیست بر جای میگذارد.
اما اتاق مهمان هوشمند کارکردهای دیگری هم دارد؛ در یک هتل سنتی فرد باید برای درخواست هرگونه اطلاعات یا خدماتی شخصا به پذیرش مراجعه و یا اینکه از تلفن استفاده کند، اما با وجود یک پنل هوشمند درخواست و ارائه خدمات به شکل قابل توجهی تسهیل میگردد. تنها با لمس یک دکمه، بخش مدیریت هتل تقاضای نظافت اتاق شما را دریافت کرده و به سرعت پاسخ میدهد.
در یک هتل هوشمند، تیم مدیریت از هر جای جهان به سیستم مدیریتی دسترسی دارند. اینگونه رزرو کردن اتاق برای مهمانها هم راحتتر میشود؛ سیستم تهویه اتاق یک ساعت پیش از ورود مهمان شروع به کار کرده و روشنایی اتاق در حالتی ملایم و خوشایند تنظیم میشود. حتی میتوان حالت «خوشآمد» اتاق را در بدو ورود مهمان به اجرا درآورد.
امکانات تفریحی و سرگرمکننده اتاق از جمله بخشهای جذاب اقامت در یک هتل است. سیستم تفریحی هتلها مجموعه متنوعی از نمایشهای تلویزیونی، فیلمها و.. در اختیار مهمانان میگذارد تا تجربهای شیرین برای مهمانان خلق کند. تماشای قسمت جدید سریال پیکی بلایندرز (یا هر سریالی که محبوب شما باشد) بر تلویزیون چندکارهای که حتی اگر خوابتان ببرد به صورت اتوماتیک خاموش میشود بسیار دلچسب است. در این صورت هر وقت مایل به تماشای ادامه سریال بودید، به راحتی از جایی که توقف کرده بودید شروع میکنید.
جدا شدن از تخت را برای مهمانها سخت کنید! تمامی اتاقهای یک هتل هوشمند قابلیت برخورداری از گجتهای دستیار مجازی را دارند. کنترل صوتی یکی دیگر از نوآوریهای تکنولوژی هوشمند است. بدون شک مهمانها از خدمات دستیار صوتی در کنترل تلویزیون، روشنایی و تهویه استقبال میکنند.
به علاوه به جای آنکه مهمانها برای هر سوالی به سراغ منشی هتل بروند، میتوانند تمامی اطلاعات مربوط به مراکز تجاری یا رستورانها را در یک چشم به هم زدن از گجت صوتی هوشمندشان دریافت کنند چرا که این راهکارها به هزاران وبسایت آنلاین دسترسی دارند.
تکنولوژی هوشمند TIS مجموعه گستردهای از سنسورها، پنلها و دیگر راهکارهای هوشمند ویژه کنترل روشنایی و دمای ساختمان ارائه میدهد. کمپانی ما دارای عضویت طلایی در Oracle Corporation بوده و از قابلیت همگامسازی با نرمافزارهایی نظیر Opera، Fidelio و Assa Aboly و محصولات Vingcard Zigbee برخوردار است. همچنین امکان یکپارچهسازی تکنولوژی TIS با پروتکلهایی مانند Modbus، KNX و دیگر شبکههای BMS نیز وجود دارد.
لازم است بار دیگر بر این نکته تأکید کنیم که تسهیلات یک هتل هوشمند بیشمار است. متمایز بودن از عوامل کلیدی موفقیت در تجارت هتل است؛ اگر بتوانید هتل خود را با به کارگیری تکنولوژی روز در میان سایر هتلها متمایز کنید، میتوانید به شکلی مؤثر و فعالانه رضایت مشتری را افزایش دهید و همانطور که سیاستهای بهرهوری انرژی را در پیش میگیرید، راه را برای دستاوردها و سوددهی بیشتر تجارتتان نیز هموار کنید.